Kruger

16 augustus 2018 - Kruger National Park, Zuid-Afrika

Maandag 13 augustus
Onderweg naar Kruger bezoeken we een glasfabriek, waar ze glas recyclen en er de mooiste kunstwerken van maken. Er loopt een bordes boven de werkplaats waar we de productie goed kunnen zien. Onder ons worden olifantjes gemaakt. Terwijl 1 persoon het beestje in elkaar zet, komen anderen steeds langs met heet glas uit de oven om een nieuw stukje te maken. Op het moment dat wij kijken worden er oren aan gemaakt. De werkvloer is zo'n 30 graden, behoorlijk warm om de hele dag in te werken. Verderop worden glazen gemaakt, die allemaal op de hand worden af gewassen. Kijk, dan kun je pas klagen als je vandaag de afwasbeurt hebt. Vlak voor Kruger doen we boodschappen, zodat we voor een aantal dagen etten bij ons hebben. We besluiten om niet direct naar de camping te rijden, maar om eerder het park in te gaan en dan de laatste 50 kilometer door Kurger naar camping Crocodille Brigde te rijden. direct komen we weer in een heel andere wereld terecht. We zien talloze impala's, olifanten, zebra's en giraffen van heel dichtbij. Grappige vogels die we herkennen uit Lion King en bijzondere vogels met prachtige kleuren en lange kromme snavels. Langs de kant van de weg zien we zelfs een hyena liggen. We moeten om 18 uur op de camping zijn en halen dat alleen maar omdat we het laatste half uur iets harder rijden dan de toegestane 40 km per uur. Er lijkt geen open plek te zijn op de camping, dus zetten we hem op een wat smallere ruimte aan het hek met de auto tegenover ons. Langs het hek lopen 's avonds de hyena's langs. De buurman heeft een groot licht aan, dus we kunnen ze goed zien; kicken! Overdag is het warm (zo'n 35 graden), maar in de nacht koelt het lekker af en kunnen we goed slapen.

Dinsdag 14 t/m donderdag 16 augustus
De volgende dagen rijden we veel in het park rond. Aan een waterplas staan en liggen allerlei dieren vredig bij elkaar. De krokodil en een pelikaan-achtige vogel kijken elkaar strak aan. Verderop staan de impala, giraf, zebra en gnoe bij elkaar. Van de ranger leren we later dat ze elkaar opzoeken, omdat de één een goed gehoor heeft, de ander prima zicht, de volgende ruikt gevaar al van grote afstand. Ze vullen elkaar aan en voelen zich samen veiliger. Als we aan het eind van de middag weer langs de plas rijden, liggen alle krokodillen aan de overkant, opnieuw in het zonnetje. Diverse malen zien we leeuwen, van dichtbij zelfs een mannetje en vrouwtje. Ze liggen lui te liggen en het mannetje maakt minder indruk van verwacht. Tijdens een nachttoer rijden we naar een groep leeuwen toe die deze morgen een buffel hebben gevangen. Ze waren het dier met smaak aan het afscheuren en opkauwen. Een paar meter verderop liggen twee andere leeuwinnen te rollen in het zand, tevreden en volgevreten. Wauw! Bij de nachtrit zien we daarna ook neushoorns; drie bij elkaar en later een moeder met een jonkie. Als we de dag daarna naar de camping Satara doorreizen, zien we de luipaard en daarmee is de big 5 compleet. De luipaard heeft een stekelvarken in z'n bek en loopt met z'n prooi vlak naast de auto. Super om te zien! Tijdens het opzetten van de tent staat de laadbak van de auto open en het duurt niet lang voordat Marcel een aap uit de auto weg moet jagen. Even later is de aap ons toch te slim af en heeft hij de zak met appels te pakken. Voor onze neus staat hij met open mond te kauwen. Satara heeft een zwembad, waar de mannen lekker inspringen, want het is weer erg warm. De volgende dag maken we 2x een ronde, waarbij aan ons dierenlijstje ook de cheeta toegevoegd kan worden. Grote beesten hoor, het luipaard is enorm en het jachtluipaard/cheeta is niet veel kleiner, maar wel wat fijner van bouw. Indrukwekkend. Nog diverse malen zien we leeuwen meestal vrouwtjes, soms een mannetje erbij. Aan de ene kant is Kruger een mooie en lieflijke sprookjeswereld, maar als de ranger vertelt dat een hyena ooit een 15 jarig meisje uit de camping heeft gehaald en dat ze een ranger zijn verloren bij een gevecht met een hyena, dan beseffen we goed dat dit echt om de circle of life gaat. In de nachten horen we de dieren schreeuwen en brullen. Helaas niet het indrukwekkende gebrul van de leeuw, maar voldoende herrie om steeds van wakker te worden. Op de laatste rit door Kruger zien we nogmaals cheeta's. Ze zijn met z'n drieen en we zien hoe er eentje ineens rechtop gaat zitten en iets ruikt. Verderop staat een impala, waar ze de jacht op openen. Kicken! Ze rennen weg en we kunnen alleen maar bedenken hoe het afloopt.

1. Sandra:
    22 augustus 2018
    Jullie hebben echt een prachtige reis gemaakt. Ik heb genoten van de je reisverslag en de foto's