Swaziland

12 augustus 2018 - Mlilwane Wildlife Sanctuary, Swaziland

Vrijdag 10 augustus
Helaas gaat het aan het einde van de nacht weer regenen; de tent krijgen we niet droog mee. Binnen tenten zijn ook nat en zelfs de slaapzak van Kris heeft een natte plek, omdat die tegen de buitenkant aan heeft gelegen. Dus maar zo snel mogelijk alles ingepakt en in de auto gegooid. Wat minder gestructureerd dan normaal, maar dat zien we op de volgende camping wel weer. Onderweg naar Swaziland gaan we nog langs het Hluhluwe park, op zo'n 3 kwartier rijden van de camping. In dit park zijn met name de witte neushoorns uitgezet, dus die hopen we te zien. Het regent nog steeds zachtjes en we rijden een flink stuk zonder dieren te zien. Gelukkig komen we tóch een neushoorn tegen, twee zelfs. We zien ze niet lang genoeg voor een foto, maar de missie is geslaagd. De weg naar Swaziland is niet heel erg bijzonder, de grens overgang gaat makkelijk en de cultuurschok, zoals we die bij Leshoto hadden, blijft uit. Als we van de hoofdweg af gaan, dan zijn de wegen slecht. We worden zó heen en weer geslingerd in de auto, dat het op een kermisattractie lijkt. Als we in Mlilwane aankomen, dan lijkt het alsof we een sprookje binnen rijden. Gele heuvels, voldoende begroeing en waar je ook maar kijkt zie je dieren. Zwijntjes, verschillende herten/bokken en zebra's. We vinden de mooiste plek van de hele camping, met een fantastisch uitzicht over bergen, waar net de zon rood onder gaat. Helaas betekent dat ook dat het snel donker en kouder wordt. We zetten dus snel de tent op. Het water druipt er aan alle kant af en in. De kachel gaat op hoog en we dweilen het ergste water er uit. Dan moeten toch echt de slaaptenten er in. We eten een broodje en maken mais op (in) het vuur. 's Avonds wordt er een traditionele Swazi-dans opgevoerd wordt. Beetje kneuterig en toeristisch, maar wel leuk. Ze gooien hun voeten hoog op en stampen op de muziek. Het vuur brandt hoog, de wrattenzwijntjes liggen er dicht naast om warm te worden.

Zaterdag 11 augustus
De jongens slapen uit en we ontbijten in het zonnetje. De zwijntjes lopen om ons tentje heen. Eerst vinden we het nog schattig, maar als ze de tent van de buren hardhandig slopen, omdat daar (waarschijnlijk) voedsel in zit, is onze indruk van het wrattenzwijn voorgoed veranderd. Het is lekker warm en in korte broek beginnen we aan de Hippo trail. Een afwisselende tocht, door velden (waar we vlak langs de wilde beesten komen), door het bos en over krakkemikkige bruggetjes. De bordjes zijn helaas óp het kruispunt geplaatst, waarbij ze laten zoeken welke kant je op moet. Tot 3x aan toe lopen we verkeerd. Tegen het eind van de tocht komen we bij een meer waar we nijlpaarden en krokodillen op een klein eilandje zien liggen. Onvoorstelbaar; op zo'n 15 meter afstand! We bewonderen ze een poosje, maar ze blijven helaas stil liggen zonnen. Bij de tent pakken we de auto om naar de Swazi kaarsenmakerij te gaan. We staan erbij als ze van een klontje wax binnen 5 minuten een klein olifantje maken. De winkel ligt vol met kaarsen in allerlei vormen en kleuren en we kopen een paar kaarsjes voor thuis. In de avond hebben een tafel voor het buffet gereserveerd. De uiensoep is niet alles (alleen Marcel eet hem op), maar de rest is erg lekker. Heerlijk luxe om een keer onbeperkt van alles te kunnen pakken. Later in de avond is het helder en koud. Bij ons eigen vuurtje draaien we om en om, zodat eerst de voorkant warm wordt en daarna onze billen.

Zondag 12 augustus
Weer korte-broeken-weer. Vandaag gaan we naar een Cultural Village, waar we eerst nogmaals kunnen genieten van de traditionele Swazi dans. Deze keer ziet het er soepel uit en klinkt het koor erg goed. Kris mag nog even meedansen en krijgt na afloop een dikke duim van de leider van de groep. Bij een rondleiding door het dorp leren over hoe Swazi's in de stam leven. Hoe mannen en vrouwen aparte hutten hebben, hoe de vrouwen onderdanig zijn aan de man en de man meerdere vrouwen kan hebben, zolang hij dat kan betalen (voor een maagd betaalt hij 17 koeien). Het wordt leuk vertelt, hoewel we hier duidelijk in een museum lopen en niet in een echt dorp. Daarna bezoeken we een handcraft market. Vele standjes met allemaal dezelfde souveniers. We zoeken, vinden en kopen een bieropener en gaan dan gauw weer weg. De verkopende dames zijn namelijk behoorlijk opdringerig. Vanzelfsprekend hebben wij veel geld en willen zij wat verdienen, maar dit voelt niet prettig. Op de camping zien we 2 eagels cirkelen en kijken we, met een kopje koffie, uit over het prachtige landschap waar de spingbokken grazen. Bij het vuurtje maken we marshmellows. Morgen vertrekken we naar Kruger. Hoewel we nog een week hebben, voelt het alsof we aan het laatste stuk van onze reis beginnen.

1. Gerard:
    13 augustus 2018
    Misschien wel het laatste deel van de reis, maar je hebt het hoogtepunt voor het laatst bewaard! Geniet er nog even van.
  2. Jolanda Terol:
    13 augustus 2018
    Lieve Familie,
    Wat een mooie avonturen hebben jullie beleefd zeg. Wij komen net terug van vakantie. En net al jullie verhalen gelezen dat je eigenlijk wel weer weg wilt.
    In ieder geval geniet nog van jullie reis en ben benieuwd naar alle foto's. Groetjes van Jolanda, Rik, Myrte en Esmée