Tsitsikamma Sunrise

29 juli 2018 - Plettenberg Bay, Zuid-Afrika

Zaterdag 28 juli

De volgende ochtend gaan we inpakken. Een korte rit van 2,5 uur over de Gardenroute. We rijden voornamelijk langs de kust, wat mooie plaatjes oplevert. Onderweg komen we een farmersmarket tegen, waar we heerlijke peperkaas kopen (bij de supermarkten nog geen lekkere kaas gevonden). Verder zijn er talloze kraampjes met de bekende Afrikaanse souvenirs: beschilderde bordjes, houten bakjes en wildlife van kraaltjes. Het stadje Plettenberg Bay heeft een mooi strand, hoewel het voor ons te koud is om te zwemmen. Bij een Lookout tentje drinken we wat en turen we over het water op zoek naar walvissen (die we natuurlijk niet kunnen spotten). De camping Tsitsikamma Sunrise blijkt een boerderij te zijn met een groot grasveld. Opnieuw helemaal leeg, dus de plekken voor het uitkiezen. We worden vriendelijk ontvangen en krijgen direct een jerrycan met water en een krat met hout om in de braai op te stoken. De hemel staat vol sterren. Niet alleen boven ons, maar ook naast ons. Prachtig, maar het betekent ook dat het koud is. De thermokleding gaat voor het eerst uit de tassen, de kachel staat hoog en maar we zitten buiten warm rond het vuurtje. Voor de eerste keer deze vakantie laten we de kachel in de nacht aan, waardoor we lekker warm slapen.

Zondag 29 juli

De volgende ochtend word er direct weer gevraagd of we iets nodig hebben. We vragen of we kunnen wassen en voor 100 rand (€6,30) geven we onze tas met was af  en krijgen we het nog diezelfde avond gewassen, gedroogd en opgevouwen terug. We vertrekken naar Tsitsikamma National Park. Onderweg zitten er een paar bavianen op de vangrails aandachtig naar de auto's te kijken. Super gaaf! Het Tsitsikamma park is niet al te groot en ligt aan de kust. We kijken een poos naar een rots in de branding, waar de golven metershoog op stuk slaan. Sommige golven geven een harde klap en komen dan wel 10 meter hoog. Indrukwekkend. Daarna lopen we een trail, die over een aantal hangbruggen gaat en ons naar een lookout brengt. De grootste hangbrug is 77 meter breed en wederom door dwangarbeiders gemaakt. Het is overigens opvallend om te zien hoe, nog steeds, bij de bedrijven die we tegen komen, de eigenaren wit zijn en de werknemers zwart. Zo ook bij onze gastvrije boerderijcamping. Tijdens de trail gaat Marcel door zijn enkel, dus de tweede trail laten we zitten en we gaan naar Monkeyland. In een afgebakend gebied worden apen, van over de hele wereld, hier opgevangen. De apen komen uit dierentuinen, circussen of zijn bijvoorbeeld als huisdier gehouden. De beesten lopen tussen ons door en slingeren over ons heen. Mooi gezicht en de gids vertelt er leuk over. Daarna rijden we naar Plettenberg bay. Het heeft geen gezellig centrum en daarom gaan we naar hetzelfde Lookout restaurant van gister. Je kunt er de meest spectaculaire zonsondergangen zien, ware het niet dat het vandaag bewolkt is. We proeven uitgebreid van onze eigen en elkaars gerechten. Marcels pittige eten met vlees wordt omgeruild met mams zoetzure gerecht met garnalen (wat ze eigenlijk niet had besteld). Zo is iedereen blij en hebben we allemaal een volle buik. Door de bewolking is het deze avond niet zo koud, dus we blijven lang buiten bij het vuurtje.

1. An:
    1 augustus 2018
    Wat een leuke verhalen.Klinkt wel koud voor de avonden
  2. Gerard:
    1 augustus 2018
    Oeh, pas maar op met je enkel. Goed om even rust te nemen zodat jullie weer fijn op stap kunnen. Wat een afwisselend land. Zelfs de nachten zijn afwisselend: mooi met sterren of niet zo koud.
  3. Ellie:
    2 augustus 2018
    Het is leuk om te lezen wat Zuid Afrika allemaal brengt. Verbaast ben ik over de dieren die je er kan spotten. Van de olifanten en buffels (hopelijk de big 5) die je verwacht in Afrika naar de pinquins en walvissen. Steef en Wes genoten ook van dit mooie land. Misschien onze volgende bestemming na onze route trip USA? Al wordt links rijden nog wel een dingetje. Ben benieuwd en volg jullie.