Mountain Zebra

3 augustus 2018 - Mountain Zebra National Park, Zuid-Afrika

Donderdag 2 augustus
Vandaag is Niek jarig, op een reisdag, dus het is een beetje een rare dag zo. Als kado hoeft hij niet te helpen met inpakken, maar mag een half uur bij de wifi zitten. Om 9 uur zitten we in de auto naar Mountain Zebra. In de auto smeer ik broodjes en schenk koffie in. Dat is nog even meer klooien als normaal, omdat de ruimte en de bekerhouder aan de (verkeerde) rechterkant. Het is een korte rit van een uur of drie en we zien het landschap veranderen. Weidser, gele velden en in de verte bergen. In Cradock zoeken we een tentje om koffie met gebak te nemen, maar we vinden zo op het eerste gezicht niet dat er gezellig uit ziet. Niek kiest daarom taart uit bij de supermarkt om op de camping op te eten. Als maaltijd kiest hij spaghetti uit blik (..), we nemen er een salade bij en Marcel kiest vlees uit dat er lekker gekruid uit ziet. In Mountain Zebra jagen we aapjes weg van het plekje waar wij willen staan, we zetten de tent op om te drogen en gaan het park in. Het is een heel ander park dan Addo, veel meer open. We kunnen de dieren makkelijker zien en gebruiken soms de verrekijker om te definieren wat we precies zien. Het zijn vooral zwarte wilde beesten (een soort stier met woeste hoorns), zebra's, diverse soorten hert-achtigen en apen (kleine aapjes en bavianen) die we zien. in het park zijn drie 4x4 routes, die we allemaal uitproberen. Kicken (vooral voor de mannen), zelfs zo steil de rotsen op dat de achterband in 4x4 modes toch weg glijdt. Het feestmaal van Niek is niet alles, maar vult. Een ijsje in het restaurant en een milkshake met een chemisch kleurtje is dan wel weer feestelijk. We maken geen vuur, maar kaarten in de tent met de kachel op vol.

Vrijdag 3 augustus
In de ochtend doen we weer een ronde en zien een paar maal een jakhals. Tussen de middag gaan de vesten uit en wordt het weer warm. We douchen en wassen, doen nog een ronde en eten dan om het vuurtje. Het is een heldere, koude avond. De sterrenhemel ziet er prachtig uit. Duidelijk zien we de melkweg door de sterren heen verschijnen. Omdat het vroeg donker is en koud, liggen we op tijd op bed.