De reis naar Canada

7 juli 2015 - Calgary, Canada

De wekker stond om half 8, om half 10 vertrek naar Schiphol. Best relaxt dus. Toch was Kris al voor dag en dauw wakker. Wij waren nog niet op, maar zijn wekker ging (per ongeluk) en hij heeft zich alvast helemaal aangekleed. Daarna is Kris weer in bed gaan liggen en is weer gaan slapen; klaar voor vertrek. Reistassen in plaats van koffers bleek een goed plan. Alles paste met gemak in de auto. Dat moet dan in de huurauto in Canada ongetwijfeld ook goed komen. Op Schiphol stonden pa en Niek al klaar om te helpen met tassen uit de auto te halen. Ze waren met de trein gekomen en hadden een perfecte timing. Tassen op de wagentjes, plastic tasje er boven op met broodjes en appels. Tasje valt, karretje rijdt er overheen; platte broodjes, hoe krijgen we het voor elkaar :) Na de laatste kop Hollandse koffie met pa vertrekken we naar het vliegtuig. Zodra we binnen stappen beginnen de kinderen te glimmen; iedereen heeft een eigen schermpje! Zelfs Marcel wordt blij van voldoende beenruimte. Met filmpjes vermaken we ons prima. Als we over Groenland vliegen is het zicht helder. IJsschotsen in de zee en later bergen met sneeuw en ijs; het is een prachtige andere wereld.
De vlucht duurt 9 uur. Met 8 uur tijdsverschil komen we dus een uur na vertrek weer aan. Kris merkt heel slim op dat niet 21 juni, maar 7 juli de langste dag is.
In Calgary worden we ontvangen met western muziek ter ere van de Stampede. Ze proberen de jongens te vangen met een lasso, maar missen. Bij Budget nog gedoe over de kilometers. We hebben vrije kilometers afgesproken, maar dat is niet geregistreerd in hun systeem. We nemen de auto mee met 200 kilometer per dag, in de veronderstelling dat we daar niet overheen gaan. Gelukkig zien we later dat er in onze Nederlandstalige bevestiging wél vermeld staat dat we onbeperkte kilometers hebben.
De adressen in Canada zitten raar in elkaar, nummers voor de straten en het huisnummer daar nog voor. Het adres van de camping krijgen we niet in de navigatie. Gelukkig hebben we op het vliegveld een kaart van de stad meegenomen. Daarmee vinden we de camping op de ouderwetse manier. Omdat lang niet alles vanuit Nederland meegenomen kon of mocht worden, gaan we eerst shoppen. Stoeltjes, gasstoves, stoffer en blik, shampoo, een lange lijst. Dan eindelijk de tent opzetten. Het is half 10 als we soep en broodjes hebben, maar Wouter en Kris slapen al. We zetten ze nog aan tafel, maar als Kris met z'n koppie op de picknicktafel valt omdat ie z'n hoofd niet overeind kan houden, leggen we ze snel in bed. We gaan er zelf direct achteraan. Het is dan 11 uur, Nederlandse tijd 7 uur 's ochtends. De langste dag is voorbij...

1. An:
    13 juli 2015
    Klinkt als een gedegen voorbereiding. Niets vergeten ? ( reisboeken of zo ?)