Great Falls

10 juli 2015 - Great Falls, Montana, Verenigde Staten

Great Falls wordt omschreven als een grote stad, maar dat valt best mee. De camping zit aan de rand, op slechts 3 minuten van de winkels en bedrijvigheid. De KOA camping is geweldig; ruim veld om op te spelen, een water speelparadijs(je) en ruime rustige kampeer plekken. We moeten de tent op een strook van steentjes neerzetten, dat is wat minder. Onze haringen krijgen we niet in de grond. Gelukkig verkopen ze bij de receptie dikke spijkers, daarmee lukt het wel om de hoeken vast te zetten. Het is 34 graden; erg warm. We laten de kinderen direct naar het zwembad gaan, kunnen ze een beetje afkoelen. Als de tent staat, gaan wij er achteraan. Het water blijkt voor ons nog wat fris, maar langs de kant met benen en polsen in het water zitten we heerlijk. We hebben nog een paar blikken chili, voldoet prima. ’s Avonds is er live entertainment in de overdekte kook-afwas ruimte. We noemen ze Randy en Rosie; twee bejaarde zangers met banjo, viool en gitaar. Ze spelen vooral Country, maar doen ook aan verzoeknummers. Was erg leuk. Beetje kneuterig, maar dat had ook wel weer z’n charme. Daarna houtjes gesprokkeld en de firepit aangemaakt. Doppen pelpinda’s gooien we in het vuur, voor Niek is er een bakje chips. Het is al laat als we onze tanden gaan poetsen in de luxe hokjes met toilet, wastafel en douche. Voor ons een belangrijke reden om te kiezen voor KOA,; zelfs ’s avonds laat of ’s ochtends vroeg zijn de toiletten schoon, is er papier en zeep.

De volgende dag staat er weinig op het programma. De kinderen spelen wat basketbal nu het nog uit te houden is. Dan op weg naar Budget om het sterretje in het raam te laten maken. De navigatie wijst ons naar een plek waar we de auto neerzetten, maar geen Budget te zien is. We vragen het aan een voorbijganger. Hij stelt zich voor, vraagt hoe het gaat en waar we vandaan komen. Hij blijkt pas op het bedrijfsterrein te werken en gaat binnen bij zijn collega’s informeren waar we Budget kunnen vinden. Het blijkt gelukkig niet ver, slechts even om de hoek vinden we de deur van Budget. Onze helper loopt helemaal mee tot aan de balie en vraagt daar voor ons na of we goed zitten. Pas dan laat hij ons los. Ongelooflijk, wat een service! De dame van Budget verwijst ons door naar Speedy, een paar kilometer verderop. Daar hebben ze onze voorruit gemaakt in 20 minuten, zonder dat we daar iets voor hoefden te betalen. Super fijn, zo hoeven we ook niet moeilijk te doen met Budget om de kosten terug te vragen. Intussen zijn wij gaan winkelen aan de overkant. De reserve schoenen van Niek zijn hem eigenlijk iets te klein, dus toch maar nieuwe schoenen gekocht. Verder een dikke zachte twee persoons deken gekocht voor koude nachten en een rugzak koelbox. Heel blij mee, deze gaan we mee terug nemen naar Nederland. Tenminste, dat ga ik wel proberen…

Great falls staat bekend om de rivier met watervallen. Op verschillende plekken zijn er dammen gebouwd om energie op te wekken. We zouden een stukje langs de rivier wandelen, maar daar vinden we het echt te warm voor. Met de auto rijden we naar de mooiste stukken om daar de waterkrachtcentales te bekijken. Op de terugweg nog langs de Walmart. Hoewel de staat Montana geen belasting heft, zijn de ipads hier alsnog behoorlijk duur. Die halen we dus wel in Nederland. We kopen wel een extra tent. In Yellowstone hebben we namelijk één camping waarbij onze tent wellicht niet past. Bovendien vinden we (ik) het fijn om een reserve tentje te hebben voor als onze tent stuk gaat. Dan ben je niett direct onthand. We kopen een 4 persoonstent, een klein pakket waar we met wat proppen vast met z’n allen in passen. Bon goed bewaard, want dan kunnen we hem altijd weer terug brengen. Marcel heeft z’n trainingsbroek vergeten en past een paar modellen. Daar waar de lengte past, daar is de breedte maatje tent; geen gezicht! Als hij het koud krijgt, dan trekt hij z’n lange sokken maar hoog op.

Intussen is het gaan waaien en de lucht is betrokken. Af en toe valt er een spetter. In ieder geval te veel wind voor een kampvuur. De marsmellows blijven in de verpakking, in plaats daarvan halen we een ijsje bij de receptie.

’s Nachts horen we de regen op de tent tikken, maar dankzij de bomen is een groot deel van de tent droog gebleven. Om 10 over 5 ga ik naar het toilet en droog meteen de tent af. Marcel is ook al wakker en om 10 voor 6 gaan we inpakken. De lucht is dreigend en we willen nu liever geen bui op de tent. We zetten koffie en thee voor onderweg en om 10 voor 8 rijden we weg. Al snel verandert het landschap en rijden we tussen heuvels en bergen. In de verte zien we sneeuw liggen; hier komen we voor! Onderweg regent het en zien we de temperatuur zakken naar 10 graden. Tegen de tijd dat we bij Yellowstone aankomen schijnt de zon weer en zien we 25 graden op de teller staan.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Peter:
    18 juli 2015
    Mooi man, leuke verhalen leest lekker weg. Een geweldige ervaring voor iedereen! He veel plezier en verder naar nog meer nieuwe, en mooie indrukken en vakantieverhalen.
  2. Ellie:
    18 juli 2015
    Helemaal eens met Peet. Het is alsof we erbij zijn. Sommige stukjes ook herkenbaar. Gastvrijheid en behulpzaamheid van de inwoners. En de liefde voor hun land.