Yellowstone

15 juli 2015 - West Yellowstone, Montana, Verenigde Staten

Yellowstone; onbeschrijflijk mooi! Wat zijn we blij dat we de omweg naar Yellowstone gemaakt hebben. Aan de oostkant heuvels zo groen dat ze aan Teletubbie heuvels doen denken. Zeker met de strak blauwe lucht er boven en lachend zonnetje. Blauwe meren, groene bomen, gele weiden waar elk moment wildlife op kan verschijnen. De tent staat op een mooi ruime plek, lekker donker in de avond en met het toiletgebouw vlakbij. Handdoekjes en zeep, maar geen douches. Er zijn op Yellowstone een aantal gebouwen waar je kunt douchen en wassen. Niet om de hoek en een douchebeurt kost slechts 4.25 dollar per persoon. Reden genoeg om dat niet te vaak te doen, hoewel dat niet prettig voelt.
Het park lijkt mooi in balans. Prioriteit ligt bij de dieren, zij hebben alle vrijheid en ruimte. Maar als bezoekers krijgen we alle gelegenheid om de natuur te bezichtigen. Prima wegen, overal parkeerplaatsen, duidelijke folders met beschrijvingen van bezienswaardigheid, picknicktafels en toiletten. Aan alle kanten worden we gewaarschuwd voor de dieren; 91 meter afstand houden van een beer en 23 meter van al het andere groot wildlife. Het plaatje van een toerist die door een bizon de boom in wordt geslingerd maakt op de jongens veel indruk.
De wegen in Yellowstone lopen in een 8. De eerste dagen zitten we op camping Bridge Bay en pakken we de boven en oost kant. Het tweede deel zitten we op Madison en doen we de west en zuid kant. Gelukkig zien we direct al wildlife. Voldoende bizons in het gebied! Op een gegeven moment zelfs vlak langs de kant van de weg. We doen het raampje open en ik begin te filmen. Zo uit de auto voelt het veilig, maar als de buffel zich omdraait en een stukje met de auto mee loopt, schrik ik toch. Dat is wel heel dichtbij! Als we mensenmassa's zien is de kans op een beer het grootst. Eén keer zo ver weg dat het een zwart bewegend stipje blijft, maar een volgende keer zien we een moeder grizly met kleintjes duidelijk door het veld lopen. Super! We zien verder elks, deers en pronghorns. Squirrels en chipmunks lopen rond de tent en tijdens een trail langs rotsen zien we diverse marmots. Kaartje met dieren plaatjes en namen houden we goed bij de hand om de dieren te kunnen herkennen. Dat je in een wildlife park zit, kun je goed voelen tijdens wandelingen. De wetenschap dat je elk moment een beer of bizon kunt tegenkomen, maakt de wandeling spannend. Van elk geluid schrikken we en vervolgens gaan we zingen en hard praten om de dieren bij ons vandaan te houden. Dat het alleen maar krakend hout geweest is, maakt de spanning niet minder.
Onder Yellowstone ligt Grand Teton, een ander nationaal park. Uurtje rijden, maar de omgeving is heel anders. Bergen zijn hoger, ruiger en hier ligt op de berg nog sneeuw. 'Het lijkt wel een schilderij' horen we vaak vanaf de achterbank. En inderdaad, met het meer erbij zijn de plaatjes indrukwekkend. We maken een super mooie ronde met op diverse plekken een stop voor een korte wandeling naar een uitzichtpunt. Als de auto voor ons stopt en de mensen met fototoestel uitstappen, volgen we hun voorbeeld. We zien een klein zwart beertje rondscharrelen! Het beertje verplaatst zich en wij lopen met hem mee. Totdat we bedenken; we zijn veel te dichtbij en waar een klein beertje is, daar is de moeder vast ook in de buurt. We staan absoluut niet veilig en lopen daarom maar naar de auto terug. Spannend! Bij een meer blijven we een poosje zitten. De weerspiegeling van de bergen is betoverend. Pelikanen vliegen voorbij. We delen in een restaurant twee large pizza's (weer eens wat anders dan al dat blikvoer) en gaan daarna terug naar de tent. Het schemert en we moeten 3x stoppen voor overstekend wild. In een langzaam tempo stapt familie deer naar de overkant.
De westkant van Yellowstone is het meest actieve vulkaan gebied. We lopen door een gebied met kookpotjes, alles borrelt, stoomt of spuit. Zo'n 630.000 jaar geleden is er een grote uitbarsting geweest. Dat heeft het gebied gemaakt. Na die tijd zijn er steeds aardbevingen die het landschap veranderen. We maken diverse tochten. Mineralen en micro organismen zorgen voor prachtige kleuren in de pooltjes en de vulkaangrond. Er wordt volop gewaarschuwd tegen onbetrouwbare grond. Je mag niet buiten de paden, want je zou er zo doorheen kunnen vallen en een breekbaar balans verbreken. Bovendien overleef je het vast niet. Veel geisers zijn enigszins voorspelbaar. Zo zitten we een kwartiertje te wachten (met nog honderden andere toeristen) totdat Old Faithfull zo'n 40 meter omhoog spuit. Blubberend modder is ook altijd leuk. Net alsof het een oude mopperpot is. Zelfs de rivier achter onze tent blijkt niet te kabbelen, maar te borrelen van de omhoog komende gassen. Geur van rotte eieren stijgt overal op. Op sommige plekken is het water zo giftig als accu zuur, of het water de grond zo heet dat het bijna tegen het kookpunt aan komt. Overal in het park zie je dan ook dode grijze bomen tussen de groene bomen. Van binnenuit verbrand.
's Avonds maken we kampvuur en marshmallows. De sterrenhemel is ongelooflijk mooi. Zoveel sterren hebben we nog nooit gezien. Het lijkt zelfs alsof we ver weg sterrenwolken zien. Na 5 dagen Yellowstone vertrekken we weer naar het noorden. De laatste nacht is koud en vochtig, maar in de zon droogt de tent toch nog snel.