Virginia en Nevada City

17 juli 2015 - Virginia City, Montana, Verenigde Staten

Een korte trip brengt ons naar Virginia City; een oud goudzoekers dorpje, voor een groot deel met de originele gebouwen. Nu zijn ze in hergebruik voor de toeristen. Een snoepwinkel, winkels met allerlei steentjes en bars. Tussendoor staan lege gebouwen, maar op de oude manier ingericht. We zien diverse kruidenierswinkels, maar ook een kapper en een smit. Onze cabin staat in Nevada City, een klein stukje verder. Daar is een museum met oude muziekinstrumenten en oude gebouwen uit de goudzoekers periode. In 1863 is er goud gevonden in Virginia City, vanaf toen is de goldrush goed op gang gekomen. We lopen door het museum en gaan dan met een treintje naar het stadje. Daar kijken we even rond voordat het treintje ons weer terug brengt. De kinderen mogen zelf ook op zoek naar goud. We krijgen een demonstratie, een pan en een schep rivierzand en dan schudden maar. Wouter denkt even goud te vinden, maar is tenslotte ook tevreden met mooie rode steentjes. Die gaan in een buisje mee naar huis. Terug in de cabin duiken we onder de douche; heerlijk. De bedden voelen goed, er zijn dikke handdoeken en het is lekker warm in het huisje. Later rijden we terug naar Virginia City om nog wat te eten. De jongens hebben een hamburger, wij kiezen voor een bizon burger. Wat droger en er zit niet heel veel smaak aan. Op het bankje voor het huisje, bij de ondergaande zon, genieten we van een kopje koffie. Wat een luxe!

De volgende morgen vertrekken we naar Missoula. Een camping bij een stad, de doorreis naar Glacier. Eerst nog bij het hotel in de saloon een kop koffie als ontbijt. ‘Best coffee in town’ noemt hij het zelf. Nou ja, het is omdat het een stadje is met maar 6 huizen.. De kinderen vinden de klapdeuren van de saloon geweldig. Als een echte cowboy klappen ze de deurtjes weg en komen ze naar binnen.

Even later rijden we door prairie landschap. Gele heuvels met groene naaldbomen. Daar achter af en toe hogere bergen met sneeuw. Een eenzame range met elks, paarden of koeien doorbreekt het eindeloze landschap..